#MeattheFacts

Podejmując decyzję, akceptujesz także wszystkie jej konsekwencje. Zawsze warto poznać obie strony medalu, zanim dokonasz wyboru. Zebraliśmy kilka informacji, które mogą okazać się przydatne dla
#MeattheFacts

Co kraj, to obyczaj – zachowania zakupowe konsumentów wołowiny od Japonii po Niemcy

Apetyt na wołowinę obecnie oraz w przyszłości będzie utrzymywał się na całym świecie, choć nie będzie on wszędzie taki sam. Zrozumienie czynników wpływających na międzynarodowy popyt na wołowinę ma kluczowe znaczenie w opracowywaniu strategii rynkowych na potrzeby przyszłego wzrostu sprzedaży mięsa wołowego.


Konsumpcja wołowiny będzie rosła. Według prognoz OECD Data Meat Consumption spożycie mięsa wołowego do 2029 roku będzie wahało się nieznacznie, przekraczając 6 kg na osobę. Stany Zjednoczone, które są liderem w produkcji i czołowym eksporterem, od lat borykają się ze spadkiem spożycia w kraju. Dlatego tamtejsza branża podkreśla znaczenie oceny rynków eksportowych, w czym pomagają prowadzone przez naukowców badania. Jedno z nich koncentruje się na ocenie decyzji zakupowych konsumentów wołowiny w różnych krajach, w tym w Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Meksyku. Celem było określenie, jak często wołowina jest kupowana przez zagranicznych klientów i które cechy mięsa uważają oni za ważne: kraj pochodzenia, cenę, czy może identyfikowalność? Gdzie zwykle kupują wołowinę i które dane demograficzne konsumentów wpływają na częstotliwość zakupu?

Cena, jakość, identyfikowalność

Stworzono ankiety dla konsumentów wołowiny w każdym kraju, a każda była nieznacznie zróżnicowana w zależności od specyfiki rynku. Większość respondentów z czterech krajów- Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Meksyku- uważa cenę za ważny czynnik przy zakupie wołowiny. Spośród tych krajów respondenci z Meksyku (80%) i Japonii (79%) przywiązują znacznie większą wagę do ceny niż konsumenci z Wielkiej Brytanii (74%) i Niemiec (72%). Meksykańscy respondenci uważają, że kolor (85%), identyfikowalność (60%), marmurkowatość (65%) i marka (48%) są ważne przy zakupie wołowiny, co stanowi znacznie wyższy odsetek niż w przypadku konsumentów we wszystkich innych krajach. Prawie wszyscy meksykańscy konsumenci (94%) uważają datę ważności za ważną przy zakupie wołowiny, co stanowi znacznie wyższy odsetek konsumentów niż we wszystkich innych krajach. Najwyższy odsetek respondentów, którzy uważają, że znak jakości jest ważny przy zakupie wołowiny, odnotowano w Wielkiej Brytanii (61%) i jest on znacznie wyższy niż w przypadku konsumentów w Japonii (46%) i Niemczech (48%). Siedemdziesiąt cztery procent Meksykanów uważa etykietę wartości odżywczych za ważną przy zakupie wołowiny i wartość ta jest znacznie wyższa niż w przypadku konsumentów w innych krajach, gdzie mniej niż połowa respondentów uważa to za ważne.

Pochodzenie, karmienie, czy dobrostan mają znaczenie?

Pod względem atrybutów procesu produkcji Niemcy mają najwyższy odsetek respondentów (63%), którzy uważają kraj pochodzenia za ważny czynnik przy zakupie wołowiny – więcej niż w Japonii (56%), Wielkiej Brytanii (52%) i Meksyku (35%). Wynik ten można tłumaczyć tym, że Meksyk importuje wołowinę głównie ze Stanów Zjednoczonych, podczas gdy inne kraje importują mięso z różnych źródeł.
Najwyższy odsetek respondentów, którzy uważają, że karmienie trawą jest ważne, występuje w Meksyku (67%), co znacznie przewyższa wyniki w Niemczech (48%) i Wielkiej Brytanii (46%). Meksykańscy konsumenci najczęściej również cenią wołowinę karmioną zbożem i wołowinę ekologiczną (59%).
Znaczenie produkcji bez użycia hormonów znacznie się różniło między krajami. Najwyższy odsetek konsumentów uważających to za ważne występuje w Meksyku (82%), a następnie w Niemczech (67%), Wielkiej Brytanii (60%) i Japonii (46%).
Meksyk odnotował także najwyższy odsetek (81%) respondentów, którzy przywiązują wagę do dobrostanu zwierząt, wyprzedzając Niemcy (68%), Wielką Brytanię (62%) i Japonię (32%).

W sklepie, a może u rzeźnika?

Jeśli chodzi o punkty sprzedaży, respondenci z Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Meksyku zazwyczaj kupują wołowinę w supermarketach. Konsumenci z Wielkiej Brytanii robią to znacznie częściej niż ci z innych krajów.
Ankietowani z Meksyku najczęściej kupują wołowinę u rzeźnika – znacznie częściej niż konsumenci ze wszystkich innych badanych krajów. Niemieccy konsumenci cenią sobie dyskonty i kupują tam wołowinę częściej niż klienci z Japonii i Wielkiej Brytanii.

Profil konsumenta

Wyniki wskazują, że istnieje różnorodność wśród respondentów z różnych krajów w zakresie częstotliwości zakupów wołowiny i preferencji dotyczących różnych cech wołowiny. Konsumenci w badanych krajach zazwyczaj kupują wołowinę co najmniej raz w tygodniu, a wzorce zakupów są podobne w Japonii, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Meksykańscy konsumenci kupują wołowinę najczęściej, a ponad połowa zakupów odbywa się dwa do trzech razy w tygodniu lub częściej niż trzy razy w tygodniu. Konsumenci w badanych krajach uważają wiele cech produktu i procesu produkcyjnego za ważne przy zakupie wołowiny. Mekkańczycy są bardziej na to wyczuleni, niż klienci w krajach rozwiniętych, co można uznać za nieco zaskakujące, ale inne badania potwierdzają, że są bardzo zainteresowani dobrostanem i wykazują wysoki poziom empatii w stosunku do zwierząt hodowlanych.

Wyniki cenną wskazówką dla eksporterów

Rozpoznanie różnych czynników wpływających na zachowania zakupowe konsumentów wołowiny jest ważne dla skutecznego i efektywnego marketingu. Dostosowane kampanie promocyjne mogą podkreślać cechy produktu i procesu produkcji, które są wysoko cenione przez konsumentów w poszczególnych krajach. Informacje te mogą pomóc branży zoptymalizować strategie sprzedaży wołowiny na rynkach eksportowych.

Badanie zostało dofinansowane przez Amerykański Departament Rolnictwa i Narodowy Insytut Żywności i Rolnictwa. Jego autorami są: Bhishma R. Dahal, Karen L. DeLong, Shijun Gao, Carola Grebitus.

Źródła:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0309174024001888

https://www.oecd.org/en/publications/oecd-fao-agricultural-outlook-2023-2032_08801ab7-en.html