#MeattheFacts

Podejmując decyzję, akceptujesz także wszystkie jej konsekwencje. Zawsze warto poznać obie strony medalu, zanim dokonasz wyboru. Zebraliśmy kilka informacji, które mogą okazać się przydatne dla
#MeattheFacts

Potęga białka, czyli najnowsze trendy rynkowe

Roczny raport o trendach żywieniowych „2025 Protein Profile” Cargilla, który zapewnia kompleksowy obraz spożycia białka, wykazał, że wołowina, kurczak i jaja są jego preferowanymi źródłami dla większości konsumentów ze względu na smak, odżywczość i wszechstronność. Chociaż badania były przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych, trendy rynkowe wykraczają daleko poza granice USA i warto się z nimi zapoznać.

Amerykanie jedzą więcej białka niż kiedykolwiek wcześniej, a ponad 60% badanych stwierdziło, że zwiększyło spożycie białka w 2024 r., w porównaniu z 48% w 2019 r. Badania firmy ujawniają również, że ponad 75% osób zazwyczaj uwzględnia białko zwierzęce w swoich posiłkach, a 74% twierdzi, że jedzenie mięsa jest ważną częścią ich diety.

Naukowcy uważają, że białko – fundamentalna część diety konsumentów – jest czymś więcej niż tylko paliwem dla organizmu i składnikiem posiłku. To także połączenie stylu życia i aspiracji. W najnowszym raporcie wskazują na trzy kluczowe trendy:

Najważniejszy makroskładnik

Mięso, drób i inne białka zwierzęce zajmują wysokie miejsca na liście zakupów ze względu na takie czynniki jak smak, odżywczość i sytość. Spożycie mięsa w USA wzrosło ze 109 kg do 117 kg na osobę w latach 2018–2023 i przewiduje się, że wzrośnie do 122 kg na osobę w 2027 r. Wielu konsumentów szuka białka na etykietach, a ponad połowa z tych, którzy patrzą na etykiety żywieniowe, sprawdza zawartość białka. Dla pokolenia „Millenialsów” i „Generacji Z” spożycie białka staje się niezbędne poza tradycyjnymi posiłkami – włączają je do swoich codziennych czynności dzięki przenośnym opcjom, takim jak suszone mięso, jogurty, batony proteinowe i koktajle.

Rysunek: Top 5 korzyści z protein. Źródło: Raport 2025 Protein Profile Cargill

Wielowymiarowa wartość

Konsumenci na nowo definiują znaczenie wartości białka i to, jak priorytetowo traktować przystępność cenową bez poświęcania smaku. Trzydzieści siedem procent konsumentów decyduje się na zakup białka w hurtowych ilościach i mrożenie porcji, aby zmaksymalizować budżet, podczas gdy 54% deklaruje, że koncentruje się na tańszych opcjach, takich jak mielona wołowina i kurczak. Konsumentów przyciągają również promocje oraz zakupy w dyskontach. Jednocześnie istnieje potrzeba doświadczenia lepszej jakości, dlatego konsumenci odtwarzają w domu posiłki o jakości restauracyjnej, takie jak steki, które są dla nich swoistym posiłkiem premium.

Społeczne subkultury

Media społecznościowe są jednym z czynników napędzających zmiany w sektorze. Zainspirowani przez influencerów konsumenci zyskują zainteresowanie eksperymentami kulinarnymi – od tajnych menu w sieciach gastronomicznych po diety wysokobiałkowe, takie jak modna „dieta mięsożerców”. Cargill odkrył, że ponad połowa konsumentów próbuje nowych potraw, które zobaczyli w mediach społecznościowych.

Media społecznościowe i strony internetowe mają drugi największy wpływ na podejście konsumentów do jedzenia – zaraz po członkach rodziny. Pięćdziesiąt dwa procent konsumentów spróbowało nowego produktu spożywczego po obejrzeniu go w kanale internetowym, a platformy takie jak TikTok i Instagram tworzą społeczne subkultury białka – takie jak diety mięsożerne, reżimy wysokobiałkowe dla fitnessu i kulinarne eksploracje inspirowane kuchnią fusion.

W szczególności „Generacja Z” przyjmuje odważne i wielokulturowe smaki, podczas gdy pokolenie wyżu demograficznego pozostaje wierne klasycznym, wysokiej jakości ofertom. Ta gra tradycji i innowacji podkreśla rolę białka jako kulturowego kamienia milowego, łączącego konsumentów z różnych pokoleń i preferencji.

Na podstawie:

https://www.cargill.com/meat-poultry/the-2025-protein-profile