Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zalecił zwiększenie przestrzeni dla brojlerów podczas transportu. Jednak badanie przeprowadzone na Węgrzech budzi wątpliwości co do rzeczywistej skuteczności tego środka pod względem dobrostanu zwierząt, podkreślając jego wysokie koszty ekonomiczne i środowiskowe.
Komisja Europejska, w ramach strategii „Od pola do stołu”, zaproponowała nowe przepisy dotyczące transportu zwierząt, mające na celu zmniejszenie stresu i urazów podczas podróży. Jednym z głównych środków jest obowiązek zwiększenia przestrzeni dostępnej dla kurczaków w klatkach transportowych. Zgodnie z zaleceniami EFSA, dla kurczaka o wadze 3 kg minimalna przestrzeń wzrośnie z obecnych 160 cm²/kg do 201 cm²/kg, co stanowi wzrost o 26–34%. Zmiana ta zmniejszy liczbę zwierząt, które można przewieźć w trakcie jednej podróży, co będzie miało wpływ na koszty łańcucha dostaw i wpływ sektora na środowisko.
Ocena skutków zmniejszenia zagęszczenia transportu kurczaków
Najnowszy raport dr Csorbai Attila, dyrektora BTT, i dr Szőllősi László, profesora nadzwyczajnego na Uniwersytecie w Debreczynie, rzuca światło na skutki nowych europejskich przepisów dotyczących transportu brojlerów. Badanie przeprowadzone we współpracy z dwiema węgierskimi rzeźniami miało na celu ocenę konsekwencji zmniejszenia zagęszczenia transportu kurczaków zgodnie z zaleceniami Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
Wyniki ujawniają znaczące implikacje ekonomiczne, środowiskowe i dotyczące dobrostanu zwierząt. Z ekonomicznego punktu widzenia zmniejszenie gęstości transportu wymagałoby zwiększenia kosztów transportu i inwestycji w infrastrukturę, co ostatecznie podniosłoby ceny mięsa drobiowego. Z ekologicznego punktu widzenia wzrost liczby podróży transportowych mógłby doprowadzić do wzrostu emisji gazów cieplarnianych i zużycia zasobów. Co ciekawe, badanie podważa założenie, że mniejsza gęstość transportu poprawia dobrostan zwierząt. Wbrew oczekiwaniom wyniki wykazały wzrost obrażeń i śmiertelności podczas transportu, potencjalnie z powodu zwiększonego ruchu ptaków i niestabilności w skrzyniach transportowych. Studium przypadku wykazało, że zgodnie z obowiązującymi przepisami (10 kurczaków na skrzynię) śmiertelność na ciężarówkę była niższa, a mniej ptaków doznało obrażeń kończyn i stłuczeń w porównaniu z proponowanym rozporządzeniem (7 kurczaków na skrzynię). Średnia waga transportowanego inwentarza wynosiła odpowiednio 2,84 i 2,9 kg, a odległość transportu 72 km.

Wyzwania logistyczne i środowiskowe proponowanych zmian
Zwiększone wymagania dotyczące przestrzeni potrzebowałyby większej liczby pojazdów, wydłużyłyby czas rozładunku i zwiększyły ruchy transportowe, zwiększając wpływ firm na środowisko. Kwestie związane z zimną pogodą odgrywają również kluczową rolę, ponieważ określona liczba zwierząt na skrzynkę pomaga zapobiegać stresowi cieplnemu, szczególnie w przypadku kur wycofanych z nieśności i jednodniowych piskląt.
Badania dr Csorbai i dr Szőllősi wzywają do łagodniejszego podejścia do przepisów transportowych UE, równoważąc dobrostan zwierząt ze zrównoważonym rozwojem ekonomicznym i środowiskowym. Ich badanie podkreśla potrzebę dalszych badań w różnych klimatach i odległościach transportu, aby w pełni zrozumieć szersze implikacje tych zmian regulacyjnych. W miarę jak Unia Europejska posuwa się naprzód z tymi przepisami, kompleksowa ocena ich rzeczywistego wpływu jest niezbędna, aby zapewnić, że poprawa dobrostanu zwierząt nie będzie odbywała się kosztem zrównoważenia gospodarczego i odpowiedzialności za środowisko.
Transport brojlerów: niezamierzone konsekwencje nowych przepisów UE
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zalecił zwiększenie przestrzeni dla brojlerów podczas transportu. Jednak badanie przeprowadzone na Węgrzech budzi wątpliwości co do rzeczywistej skuteczności tego środka pod względem dobrostanu zwierząt, podkreślając jego wysokie koszty ekonomiczne i środowiskowe.
Komisja Europejska, w ramach strategii „Od pola do stołu”, zaproponowała nowe przepisy dotyczące transportu zwierząt, mające na celu zmniejszenie stresu i urazów podczas podróży. Jednym z głównych środków jest obowiązek zwiększenia przestrzeni dostępnej dla kurczaków w klatkach transportowych. Zgodnie z zaleceniami EFSA, dla kurczaka o wadze 3 kg minimalna przestrzeń wzrośnie z obecnych 160 cm²/kg do 201 cm²/kg, co stanowi wzrost o 26–34%. Zmiana ta zmniejszy liczbę zwierząt, które można przewieźć w trakcie jednej podróży, co będzie miało wpływ na koszty łańcucha dostaw i wpływ sektora na środowisko.
Ocena skutków zmniejszenia zagęszczenia transportu kurczaków
Najnowszy raport dr Csorbai Attila, dyrektora BTT, i dr Szőllősi László, profesora nadzwyczajnego na Uniwersytecie w Debreczynie, rzuca światło na skutki nowych europejskich przepisów dotyczących transportu brojlerów. Badanie przeprowadzone we współpracy z dwiema węgierskimi rzeźniami miało na celu ocenę konsekwencji zmniejszenia zagęszczenia transportu kurczaków zgodnie z zaleceniami Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).
Wyniki ujawniają znaczące implikacje ekonomiczne, środowiskowe i dotyczące dobrostanu zwierząt. Z ekonomicznego punktu widzenia zmniejszenie gęstości transportu wymagałoby zwiększenia kosztów transportu i inwestycji w infrastrukturę, co ostatecznie podniosłoby ceny mięsa drobiowego. Z ekologicznego punktu widzenia wzrost liczby podróży transportowych mógłby doprowadzić do wzrostu emisji gazów cieplarnianych i zużycia zasobów. Co ciekawe, badanie podważa założenie, że mniejsza gęstość transportu poprawia dobrostan zwierząt. Wbrew oczekiwaniom wyniki wykazały wzrost obrażeń i śmiertelności podczas transportu, potencjalnie z powodu zwiększonego ruchu ptaków i niestabilności w skrzyniach transportowych. Studium przypadku wykazało, że zgodnie z obowiązującymi przepisami (10 kurczaków na skrzynię) śmiertelność na ciężarówkę była niższa, a mniej ptaków doznało obrażeń kończyn i stłuczeń w porównaniu z proponowanym rozporządzeniem (7 kurczaków na skrzynię). Średnia waga transportowanego inwentarza wynosiła odpowiednio 2,84 i 2,9 kg, a odległość transportu 72 km.
Wyzwania logistyczne i środowiskowe proponowanych zmian
Zwiększone wymagania dotyczące przestrzeni potrzebowałyby większej liczby pojazdów, wydłużyłyby czas rozładunku i zwiększyły ruchy transportowe, zwiększając wpływ firm na środowisko. Kwestie związane z zimną pogodą odgrywają również kluczową rolę, ponieważ określona liczba zwierząt na skrzynkę pomaga zapobiegać stresowi cieplnemu, szczególnie w przypadku kur wycofanych z nieśności i jednodniowych piskląt.
Badania dr Csorbai i dr Szőllősi wzywają do łagodniejszego podejścia do przepisów transportowych UE, równoważąc dobrostan zwierząt ze zrównoważonym rozwojem ekonomicznym i środowiskowym. Ich badanie podkreśla potrzebę dalszych badań w różnych klimatach i odległościach transportu, aby w pełni zrozumieć szersze implikacje tych zmian regulacyjnych. W miarę jak Unia Europejska posuwa się naprzód z tymi przepisami, kompleksowa ocena ich rzeczywistego wpływu jest niezbędna, aby zapewnić, że poprawa dobrostanu zwierząt nie będzie odbywała się kosztem zrównoważenia gospodarczego i odpowiedzialności za środowisko.
Źródło: